Vi er en småbarns avdeling med ni plasser for barn i alderen 0 – 3 år.

Det viktigste for oss på Hakkebakkeskogen er at alle barna hos oss skal føle seg trygge i barnehagehverdagen, det oppnår vi ved at alle barna blir sett, og får nok oppmerksomhet i løpet av dagen. Barna skal bli tatt ordentlig i mot når de kommer om morgningen, slik at både barn og foreldre føler seg sett, og foreldrene føler det trygt og overlate barna sine hos oss.

Barna skal få mulighet til å utvikle sosial kompetanse mens de går hos oss, dvs at vi jobber for at de skal kunne ta kontakt med andre barn på en ordentlig måte, og etterhvert skal de lære seg å leke med andre. De skal få mulighet til å utvikle sin individuelle personlighet, men på en slik måte at de er hyggelige overfor andre. Vi jobber mye med at de skal snakke med hverandre og si hva de vil og ikke vil, og de andre skal oppfatte når noen sier nei, eller på andre måter viser at dette vil de ikke. Vi jobber også mye med at de må dele med hverandre, og ta hensyn til hverandre.

Vi ønsker at barna skal lære seg å sette pris på å være ute i all slags vær, og vi mener at vi legger et viktig grunnlag for det i denne alderen, det er også viktig at vi som er voksne viser glede ved å være ute i all slags vær, det er vi som er barnas rollemodeller i barnehagen. Barna skal få mulighet til mye uteaktivitet i  barnehagen, og vi vil ta de med på tur i skogen, og til andre steder i barnehagens nærområde, som til andre lekeplasser eller til butikk og bibliotek. Vi reiser også på en større tur før sommeren, og de siste par årene har vi dratt på førjulsbesøk til en bondegård.

Vi ønsker at barna skal få delta og hjelpe til, de lærer seg å spise selv, og får etter hvert prøve å smøre maten sin selv. Vi motiverer og legger til rette for at de skal lære å kle av og på seg selv. de hjelper til med å rydde opp både ute og inne, og for eksempel hjelpe til med små arbeidsoppgaver som å hente ting eller  kaste ting, men det er viktig at de også får lære seg å ta i mot hjelp fra andre.

Barna skal utvikle seg på mange områder i denne alderen ikke bare sosialt, derfor er det viktig for oss at de skal få møte utfordringer tilpassset deres alder slik at de får mulighet til å utvikle seg videre. Vi jobber med å gi barna disse utfordringene både motorisk, gjennom fysisk aktivitet ute og inne, språklig gjennom å samtale mye med barna, gjennom å lese bøker for de og synge med de.  Sine kreative sider utvikles gjennom møte med ulike typer formingsaktiviteter, og også i møte med lek, hvor vi voksne er med å utvikler leken og veileder barna i sin egen lek.

Vi ønsker at barna skal få oppleve mye lek og glede i barnehagehverdagen sin, og at vi er lekne voksne sammen med barna.

Forsiden
Utviklingsplan 2005