Er en nyoppusset småbarnsavdeling med barn fra 0 til 3 år.
Vi har til sammen 9 hele plasser.

Vi på Kardemommeby er veldig opptatt av at barna skal få barnehagehverdag fylt med glede og humor.

Det å glede seg sammen med andre, vise at man bryr seg hvis noe er trist og leit og det å kunne trøste og hjelpe til, er veldig viktig.

Vi er veldig opptatt av at barna skal lære sosiale ferdigheter i samspill med andre barn gjennom konkrete hendelser i hverdagslivet.

Barna får hjelpe til med å dekke på matbordet, vi øver på å spise og smøre maten selv. Det å vaske hender før og etter mat er veldig viktig. De eldste barna øver seg på å gå på do. I garderobesituasjonen er det viktig at barna får tid til å kle på seg selv. Dette er en prosess som kan ta lang tid, men samtidig er veldig viktig. Det at de eldste barna kan hjelpe til med å finne fram klær og sko til de minste er veldig stas.

Kardemommeloven

”Man skal ikke plage andre
man skal væregrei og snill,og for øvrig

kan man gjørehva man vil”

I denne perioden av barnas liv er språket i stor utvikling. Vi legger til rette for språkutvikling ved hjelp av bøker, sang og musikk og ikke minst samtaler med barna i løpet av dagen. Vi voksne skal lytte til hva barna vil fortelle. Det er viktig at vi går foran som gode rollemodeller.

Ved bringesituasjonen er det viktig at barn og foresatte blir tatt godt i mot. Det at de føler seg velkommen er veldig viktig. Ved hentesituasjonen forteller vi litt om hvordan barnet har hatt det i løpet av dagen. Vi skriver også ” Dagen i dag” som forteller hva vi har gjort. Denne henger vi opp på døra, så alle kan lese igjennom den.

”Det finnes ikke dårlig vær, bare dårlige klær” er det et utrykk som sier. Vi er opptatt av at barna skal være ute i all slags vær. Men skulle noen barn bli våte eller kalde, er ikke veien inn så lang. Så fort anledningen byr seg tar vi en tur utenfor barnehagen. Det kan være en tur til skogen for å mate dyrene, plukke blomster, se på mauertua , plukke høstblader, blåbær m.m. Skal vi gå på en litt lengre tur tar vi ofte med oss mat og spaserer opp til lekeplassen på Varderåsen. I løpet av høsten og våren reiser vi alltid en eller flere turer til Sørum fritidsgård for å se på dyrene.

Før sommerferien reiser vi på en sommertur. Dette kan være turer til Amadeus dyrepark, badeland på Gardermoen m.m.

Forsiden
Utviklingsplan 2005