3 til 6 års avdeling med 18 fulltids plasser
Vi ønsker å
formidle at hvert barn er unikt og betydningsfullt.
Vi ønsker
at barna skal lære å ta hensyn til andre, samtidig de utvikler seg selv. Vi
ønsker å stimulere barnas intellektuelle og motoriske utvikling, gjennom
pedagogiske leker og læring gjennom lek.
Vi ønsker å
lære barna å være ute i naturen og sette pris på den.
Vi ønsker å
gi barna gode opplevelser og føle
mestrings glede ved å gi det enkelte barn et best mulig tilbud ut ifra dets forutsetninger.
Barns
lærelyst og læringsevne er unik og vi har høye tanker om barna og lar det
gjenspeile seg i avdelingens hverdagsliv.
Vi
involverer barna i hverdagslige gjøremål som rydding, dekking av bord og
matlaging.
Barnas
intellektuelle ferdigheter stimuleres i varierte aktiviteter og leker.
Sammen med
BBG har vi ukentlige gruppe dager for det enkelte alderstrinn. Der får barn på
samme alder tilrettelagt aktivitet på deres nivå. Det er utarbeidet
innholdsmessige planer for hver gruppe.
Vi ønsker
at den frie, spontane leken skal prege største delen av hverdagen. Da vi mener
at den er veldig viktig med tanke på utvikling av sosial kompetanse og kreativ
utfoldelse.
Barn elsker
bevegelse og de blir kloke av å bevege seg. Vi bruker mye tid ute, både i barnehagens
ute område og i nærmiljøet.
Utelek
styrker immunforsvaret, skjelettet og musklene. Det er naturstridig for barn å
ikke være ute selv om været er ”dårlig”.
Utendørsaktivitet
stimulerer til gode opplevelser.
Naturen som
lekemiljø gir barnet optimal stimuli. Den gir barna mangfoldige
sanseopplevelser og bevegelses muligheter. Den byr på varierte spennings- og
mestringsmuligheter, gjemmesteder, vilter lek og samtidig mulighet for ro.
Vi legger vekt på minst en tur dag i uka og vi har en friluftsuke på forsommeren.
Vi ønsker å
bygge gode relasjoner mellom barn og voksne. Da må både barn og voksne tas på
alvor. Vi legger til rette for medvirkning i hverdagen. Barns medvirkning
styrker selvfølelsen. Det er anerkjennende og utviklende for barna. De skal få
gi uttrykk for sine tanker og meninger, samtidig som de må lytte og ta hensyn
til andre. Det er medbestemmelse og ikke nødvendigvis selvbestemmelse.
Vi ønsker at barnehagehverdagen skal gi grunnlag for livslang læring og gi barna en trygg og god ballast, fylt med gode opplevelser, som de kan ta med seg videre i livet.