Tirilltoppen

3 til 6 års avdeling med 18 fulltids plasser

Vi ønsker å formidle at hvert barn er unikt og betydningsfullt.

Vi ønsker at barna skal lære å ta hensyn til andre, samtidig de utvikler seg selv. Vi ønsker å stimulere barnas intellektuelle og motoriske utvikling, gjennom pedagogiske leker og læring gjennom lek.

Vi ønsker å lære barna å være ute i naturen og sette pris på den.

Vi ønsker å gi barna gode opplevelser og  føle mestrings glede ved å gi det enkelte barn et best mulig tilbud ut ifra dets forutsetninger.

Barns lærelyst og læringsevne er unik og vi har høye tanker om barna og lar det gjenspeile seg i avdelingens hverdagsliv.

Vi involverer barna i hverdagslige gjøremål som rydding, dekking av bord og matlaging.

Barnas intellektuelle ferdigheter stimuleres i varierte aktiviteter og leker.

Sammen med BBG har vi ukentlige gruppe dager for det enkelte alderstrinn. Der får barn på samme alder tilrettelagt aktivitet på deres nivå. Det er utarbeidet innholdsmessige planer for hver gruppe.

Vi ønsker at den frie, spontane leken skal prege største delen av hverdagen. Da vi mener at den er veldig viktig med tanke på utvikling av sosial kompetanse og kreativ utfoldelse.

Barn elsker bevegelse og de blir kloke av å bevege seg. Vi bruker mye tid ute, både i barnehagens ute område og i nærmiljøet.

Utelek styrker immunforsvaret, skjelettet og musklene. Det er naturstridig for barn å ikke være ute selv om været er ”dårlig”.

Utendørsaktivitet stimulerer til gode opplevelser.

Naturen som lekemiljø gir barnet optimal stimuli. Den gir barna mangfoldige sanseopplevelser og bevegelses muligheter. Den byr på varierte spennings- og mestringsmuligheter, gjemmesteder, vilter lek og samtidig mulighet for ro.

Vi legger vekt på minst en tur dag i uka og vi har en friluftsuke på forsommeren.

Vi ønsker å bygge gode relasjoner mellom barn og voksne. Da må både barn og voksne tas på alvor. Vi legger til rette for medvirkning i hverdagen. Barns medvirkning styrker selvfølelsen. Det er anerkjennende og utviklende for barna. De skal få gi uttrykk for sine tanker og meninger, samtidig som de må lytte og ta hensyn til andre. Det er medbestemmelse og ikke nødvendigvis selvbestemmelse.

Vi ønsker at barnehagehverdagen skal gi grunnlag for livslang læring og gi barna en trygg og god ballast, fylt med gode opplevelser, som de kan ta med seg videre i livet.